✽ Comunicare verbală
✯ Acest tip de comunicare este cel mai cunoscut și recunoscut, fiind vorba de transmiterea de mesaje prin cuvinte. Comunicarea verbală poate fi o comunicare orală (atunci când mesajele se transmit prin intermediul aerului, care devine canal de transmitere a cuvintelor) și o comunicare scrisă (atunci când mesajele se transmit printr-un suport scris, format fizic sau electronic).
Desigur, pentru transmiterea acestor mesaje prin cuvinte este necesar un cod lingvistic, prin care cuvintele să fie transpuse într-o limbă și într-un limbaj cunoscut tuturor celor implicați în comunicare.
✯ Puterea cuvintelor este una foarte mare, ele pot avea un impact major asupra celor care comunică, pot stârni sentimente puternice sau pot fi simple relatări ale unor fapte obiective. Personalitatea comunicării verbale este oferită de vorbitor în funcție de modul în care acesta decide să își aleagă cuvintele și să relateze mesajul său. De aceea tonul poate fi unul neutru, sau solemn, beletristic atunci când abundă în metafore, sau administrativ, publicistic, științific, managerial.
✯ Cel mai potrivit stil de comunicare verbală în cazul tău trebuie să țină cont de următoarele aspecte:
Cum te simți cel mai confortabil să vorbești?
Încearcă să identifici care este cel mai confortabil stil de comunicare – acela va fi și cel mai potrivit stil de abordat de către tine în majoritatea situațiilor, indiferent de formalismul situației. Va fi apropiat de stilul pe care îl abordezi atunci când vorbești acasă sau cu prietenii, un stil care te caracterizează pentru că ești stăpân pe el, te face să te simți natural, fără a trebui să afișezi o mască sau a îți controla pornirile instinctive. Dacă te simți confortabil să adopți un stil belestristic la o conferință științifică a cercetătorilor dintr-un anumit domeniu, suntem convinși că te vei face remarcat, avertizându-ți în același timp audiența într-un mod firesc, spontan și jucăuș cu privire la înclinația ta spre stilul metaforic, chiar și în contexte formale precum cea în care vă aflați.
Care este contextul comunicării?
Încearcă să anticipezi situația în care urmează să vorbești și să prevezi care va fi stilul cel mai potrivit/ care se așteaptă să fie abordat de către vorbitori.
Combinația optimă va fi între stilul tău natural și cel așteptat de la tine de către ceilalți, o îmbinare care va deveni din ce în ce mai armonioasă pe măsură ce exersezi.
✯ Pe lângă stilul comunicării, nu uita că limbajul tău trebuie să fie unul care să respecte câteva cerințe:
- Claritate (mesajul trebuie sistematizat cât mai bine, astfel încât structura sa să fie clară, ușor de reținut de către tine și de înțeles de către audiența ta);
- Corectitudine (conținutul efectiv al mesajului tău trebuie să fie corect, să conțină adevăruri, dar și forma mesajului să fie corectă din punct de vedere al corectitudinii limbii - gramatical și lexical);
- Adecvare (folosirea celor mai potrivite cuvinte raportat la context și intențiile vorbitorului, respectiv așteptările audienței);
- Puritate (mesajul va fi ponderat cu privire la tipul cuvintelor folosite – neologisme, regionalisme, arhaisme – atenție la folosirea englezismelor);
- Concizie (mesajul trebuie să fie concret, lipsit de divagații sau abateri sau informații redundante care ar îngreuna înțelegerea efectivă a mesajului de bază);
- Precizie (mesajul se poate folosi de mijloace sau instrumente suplimentare care pot facilita înțelegerea – comparații, analogii, suporturi scrise, materiale auxiliare care pot conduce audiența spre direcția dorită).
Aflăm, însă, că, singură, comunicarea verbală are o importanță destul de redusă din punctul de vedere al cantității de informație reținută de audiență. Doar 7% poate fi reținut din mesaj pe calea cuvintelor, în completarea acestui procent venind cei 38% asociați comunicării paraverbale și 55% asociați comunicării nonverbale.
- Comunicare paraverbală
- Comunicarea paraverbală face referire la tot ceea ce ține de vocea utilizată în momentul transmiterii mesajului – tonalitate, volum, ritm, intonație și poate chiar și accent.
✯ Comunicarea paraverbală este de obicei cea care transmite în mod inconștient sentimentele și intenția vorbitorului. Prin vocea acestuia, ne putem da seama care este starea vorbitorului în funcție de: tonalitatea mai sobră sau mai destinsă, ritmul mai alert sau mai lent în vorbire, volumul ridicat sau jos, intonații care pot trăda bună-dispoziție, tristețe, dezamăgire sau încântare, entuziasm. Cu atât mai mult, un accent ne poate transmite informații concrete privind proveniența persoanei respective.
Toate aceste informații sunt importante pentru a completa puzzle-ul pe care vorbitorul încearcă să îl creeze în fața audienței sale. Iată că pe lângă cuvintele rostite de acesta, știm acum și modul în care acesta se raportează la cele relatate (sentimentele sale putând fi câteodată ușor interpretate prin vocea sa).
✽ Comunicare nonverbală
- Tabloul devine complet în momentul în care reușim să citim și mesajele pe care vorbitorul ni le transmite în mod inconștient prin limbajul său nonverbal – mimică, gestică, postură, atitudine, vestimentație, mediul înconjurător etc. În ce măsură putem generaliza interpretarea unor manifestări ale corpului ca fiind mesaje clare cu privire la starea emițătorului? O tresărire musculară, o clipire, o privire orientată spre colțul din stânga sus, un căscat sau un zâmbet pot fi supuse multiplelor interpretări în funcție de contextul în care acestea se petrec, respectiv în corelație cu alte semnale nonverbale transmise simultan. Problematica limbajului nonverbal și a acurateții interpretării sale a fost îndelung discutată, iar în viitor se vor aduce din ce în ce mai multe clarificări acestui subiect.
✯ Descifrarea limbajului nonverbal nu este doar un domeniu extrem de interesant și aflat în continuă descoperire, ci are și câteva beneficii cât se poate de concrete:
- Reușiți să citiți, interpretați și înțelegeți mult mai bine persoanele cu care comunicați;
- Reușiți să anticipați starea de spirit a persoanelor din jurul vostru, chiar și fără ca aceștia să își exprime sentimentele;
- Cunoscându-i mai bine pe ceilalți, crește capacitatea empatică și de a adapta comunicarea la audiență, iar astfel comunicarea va fi preponderent una pozitivă, ce răspunde așteptărilor tuturor celor implicați;
- Reușiți să conștientizați propriile semnale nonverbale emise și chiar să le controlați;
- Reușiți să aveți abordarea unui cunoscător de oameni, care are șanse mai mari de a obține ceea ce își dorește.