Cursuri pentru antreprenori prin proiectul EU-ANTREPRENOR

Modulul 4 – Responsabilitatea ecologică


✯ În ultimele decenii a fost conșientizat la nivelul comunității internaționale impactul major asupra mediului pe care îl au tehnologiile moderne de producție. Cantitățile imense de gaze și reziduuri deversate atât în atmosferă, cât și în apele mărilor și oceanelor, precum și pe sol sau în subsol pun în pericol existența florei și faunei, și în consecință, și a speciei umane.

☝ De aceea, voci competente de pe tot globul au accentuat asupra ideii necesității asigurării unei dezvoltări durabile, care să ia în considerare capacitatea de adaptare a sistemelor sociale economice la evoluțiile ce au loc în domeniul resurselor naturale, iar responsabilitatea ecologică este considerată o valoare de bază a responsabilității sociale.

✯ Conceptul, menționează un autor, „definește orientarea și atitudinea unei firme sau companii pentru integrarea în strategia și activitatea sa curentă, în mod voluntar, a preocupărilor (proiectelor și acțiunilor) cu caracter social și a celor pentru un mediu mai curat și mai prietenos, în condițiile asigurării succesului economic al afacerii pe care o realizează”.

✯ În concordanță cu aceste imperative, întreprinderile sunt tot mai conșientè că pentru a se asigura reușita afacerilor lor este necesar să ia măsuri pentru protejarea mediului, precum și asigurarea de condiții de muncă sigure din punct de vedere al sănătății și securității. În îndeplinirea acestor deziderate ele sunt tot mai deschise către cooperarea cu comunitățile locale din zona de reședință, cu organizațiile sindicale, neguvernamentale, precum și cu autoritățile publice.

✯ Întreprinderile, în asumarea rolului lor de actori social responsabili, trebuie să dezvolte acțiuni și metode de protecție a mediului, cum sunt:

  • evaluarea impactului asupra mediului înconjurător a procedeelor de fabricație și a tehnologiilor utilizate;
  • participarea la elaborarea politicilor de mediu, la nivel local, regional și național;
  • includerea obiectivelor referitoare la protecția mediului în programele de investiții ale companiei, în strategiile comerciale și în activitatea curentă;
  • adoptarea precauțiilor necesare și stabilirea unor planuri de urgență în caz de necesitate pentru prevenirea și evitarea unor accidente ecologice;
  • organizarea de cursuri de formare profesională ecologică pentru angajați și acționari;
  • informarea pubÏicului larg asupra cazurilor de "bună practică" și "bun management"

☝ Pe lângă cele menționate mai sus, mai trebuie să subliniem și atenția pe care întreprinderile este necesar să o acorde minimalizării impactului activităților lor asupra mediului prin: identificarea căilor de optimizare a utilizării resurselor, de depozitare și reciclare a deșeurilor, prin luarea de măsuri ce vizează controlul și reducerea poluării atmosferice, a apei, a solului și subsolului ca și diminuarea efectelor negative asupra biodiversității.

✯ În literatura de specialitate s-a impus noțiunea de Marketing ecologic, definit ca fiind "ansamblul eforturilor și mijloacelor de intervenție orientate spre investigarea nevoilor, conceperea, crearea și/sau schimbul permanent al bunurilor materiale și serviciilor ecologice, care să asigure bunăstarea individuală și colectivă, ținând seama atât de obiectivele pe termen lung de protecție a mediului și sănătății umane, cât și de obiectivele societății comerciale”.

Marketingul ecologic influențează, orientează consumul spre acele bunuri materiale și servicii care protejează atàt generația actuală, cât și generațiile viitoare, asigurându-le dreptul la resurse și la un mediu înconjurător corespunzător sub aspect calitativ.

✯ Caracterul strategic al marketingului ecologic obligă societățile comerciale să elaboreze și să utilizeze strategii adecvate în cadrul unei planificări pe termen lung, orientată ecologic.

            ➤ Obiectivele de marketing arată și descriu orientarea pe termen lung a politicii ecologice a societății comerciale. Acestea sunt următoarele:

            A. Obiectivele generale descriu scopul societății comerciale și atitudinea față de mediu și angajați.

B. Obiectivele speciale (sau parțiale) reprezintă declarații asupra conținutului fiecărui obiectiv care include indicații asupra naturii și direcției acestuia. Obiectivele speciale derivă din cele generale, pe care le concretizează. Obiectivul general al societății comerciale bazat pe conștiința ecologică a acesteia este concretizat prin diverse obiective parțiale, printre care se numără obiectivele de marketing ecologic.

            ➤ Pentru atingerea acestor obiective, unitățile economice își elaborează strategii de marketing, prin care, luând în considerare posibilitățile și potențialul economico-financiar de care dispun să-și desfășoare și să-și adapteze activitatea în concordanță cu cerințele mediului.

➤ De asemenea, strategiile de marketing sunt eficiente atunci când o întreprindere trebuie să răspundă provocărilor unor probleme reale ecologice, sau atunci când sunt posibile modificări semnificative ale mediului urmare a activităților acesteia.

            ➤ Un sistem eficient de management al mediului ajută o organizație să evite, să reducă sau să controleze impactul negativ asupra mediului al activităților, produselor și serviciilor, să asigure conformitatea cu cerințele legale aplicabile și cu alte cerințe la care organizația subscrie, și ajută la îmbunătățirea continuă a performanței de mediu.

            ☝ Pentru a evalua rezultatele politicilor și strategiilor în  materia protecției mediului, la nivel internațional s-a impus noțiunea de eficiență ecologică (Eco-efficiency), care se referă la o metodă de folosire a cât mai puține resurse pentru a obține aceleași servicii sau servicii îmbunătățite pentru reducerea efectelor negative asupra mediului și a impactelor sociale.

            ✯ Conceptul, apărut relativ recent, a fost definit de către World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) ca fiind livrarea de bunuri la prețuri competitive și servicii care satisfac nevoile umane și calitatea vieții, reducerii progresive a impactului de mediu și a intensitătii resurselor pe întregul ciclu de viață.

            ✯ Realizarea acestui imperativ presupune, îndeosebi:

  • o reducere a intensității materiale de bunuri și servicii;
  • o reducere a intensității energetice de bunuri și servicii;
  • dispersie redusă a materialelor toxice;
  • reciclabilitate îmbunătățită;
  • o maximă utilizare a resurselor regenerabile;
  • durabilitate mai mare a produselor;
  • serviciu de intensitate crescută de bunuri și servicii.

Autentificare