Cursuri pentru antreprenori prin proiectul EU-ANTREPRENOR

Modulul 14 – Exemple de bune practici de CSR


*                  Kaufland Romania

Kaufland Romania a generat în anul 2019 valoare adăugată directă în România de aproximativ 461,7 milioane de euro, oferă 12.500 de locuri de muncă cu normă întreagă și susține aproape 48.000 de locuri de muncă în economia românească prin activitatea, investițiile și salariile oferite.

Impactul e cu atât mai puternic cu cât Kaufland România creează parteneriate și pe termen lung cu producători locali: 85% din produsele de la raft sunt provenite de la furnizori români, iar din fiecare leu cheltuit la casă, 66% merg direct către afaceri românești.

Mai mult, activitatea de RSC a Kaufland România a mers și mai departe prin investiții semnificative de peste 40 milioane de lei – în perioada ianuarie 2019 până în martie 2020 – în programe de educație, sănătate, sport, cultură și de protecție a mediului. Compania și-a maximizat eforturile de implicare și, alături de mai multe ONG-uri din țară, a derulat de-a lungul anului 2019, 136 de proiecte cu o valoare totală de 7,7 milioane de euro care au venit în sprijinul a 82 de organizații cu peste 2,4 milioane de beneficiari.

În plus, Kaufland este primul retailer care își reduce drastic consumul de plastic. Încă din 2018, compania întâmpină comunitatea cu soluții proprii inovatoare prin lansarea unui concept de magazine realizate după o strategie anti-plastic. Acest demers presupune eliminarea a peste 90% din materialele consumabile de plastic de unică folosință utilizate. Cuantumul investiției în astfel de proiecte inovatoare, dar și în altele de modernizare pentru extinderea rețelei Kaufland ajunge la aproximativ 807 milioane lei.

Kaufland România înseamnă și un mediu de lucru corect, care oferă o remunerație competitivă: salariul net minim Kaufland este cu 60% peste salariul net minim oferit la nivel național. Este important de menționat și faptul că, prin activitatea și parteneriatele sale, Kaufland a creat (direct, indirect și indus) în total aproximativ 60.506 de locuri de muncă în economia românească doar în 2019 – echivalentul a aproximativ 1,2% din totalul pieței locale.

În fiecare an, compania crește venitul minim în companie, în prezent ajungând la 3.650 lei brut, la care se adaugă și tichetele de masă, sumă ce poate crește în funcție de specificul socio-economic al fiecărei regiuni din țară.

Anul 2019 a adus si o importanta certificare de sustenabilitate pentru Kaufland România. Pentru al doilea an consecutiv, compania a fost desemnată „Cea mai sustenabilă companie din Romania”, în urma publicării rezultatelor singurului și celui mai complex studiu – Romanian CSR Index – care analizează nivelul de implicare a companiilor în politicile de mediu, dar și din punct de vedere economic și social.

*      Transavia

Grupul Transavia a realizat primul său Raport de Sustenabilitate la aniversarea a 30 de ani de activitate pe piața românească.

Odată cu lansarea obiectivelor de sustenabilitate pentru anul 2025, compania oferă partenerilor, clienților și angajaților, o viziune de ansamblu și transparentă, asupra activității grupului.

Raportul reprezintă o premieră pentru piața cărnii din România, fiind primul elaborat conform standardelor GRI și aliniat la ODD. Documentul face referire la perioada ianuarie-decembrie 2019, evidențiind aspecte de business importante pentru toate unitățile din grup.

Totodată, Transavia va marca în 2021 un alt obiectiv important: depășirea cifrei de producție de 100.000 tone de carne de pasăre anual.

În total, 40 de organizații au beneficiat de sprijinul companiei Transavia, 4,5 milioane lei a fost suma totală alocată sponsorizărilor care au mers către: construcția unui spital, furnizarea de hrană către 30 de centre sociale, parteneriate cu ONG-uri și universități și sprijin pentru sportivi.

*      Philips

Compania Philips se mândrește că a atins obiectivele stabilite în cadrul programului „Oameni sănătoși, planetă sustenabilă”, desfășurat în perioada 2016 – 2020.

Principalele obiective atinse țin de: eliminarea carbonului din toate operațiunile companiei, utilizarea electricității din surse regenerabile în proporție de 100%, peste 70% din venituri obținute din produse și servicii ecologice, cu 15% din vânzări ce au ca sursă venituri din economia circulară, reciclarea în proporție de 90% a deșeurilor operaționale și ZERO deșeuri trimise la groapa de gunoi.

Totodata, compania a anuntat ca va continua abordarea integrată de business responsabil în concordanță cu angajamentele sociale, de mediu și de guvernanță corporativă (Environmental, Social and Corporate Governance – ESG).

Compania a lansat si Raportul de Sustenabilitate pe 2020, care este parte integrantă din Raportul Anual Philips 2020.

Cele mai importante aspecte ale raportului includ:

  • Sursele regenerabile de energie: Prin intermediul acordurilor de consorțiu pentru achiziția de energie, Philips asigură furnizarea de energie electrică regenerabilă pentru alimentarea operațiunilor sale europene.
  • Economia circulară: Philips joacă un rol de lider în Platforma pentru Accelerarea Economiei Circulare (PACE), stabilind agende globale de acțiune și stimulând schimbarea pentru a reseta gândirea circulară și modalitățile de lucru în industriile cheie. Ca parte a angajamentului față de Forumul Economic Mondial, Philips și-a îndeplinit obiectivul, reconfigurând/reciclând componentele și materialele echipamentelor mari din sisteme medicale.
  • Sustenabilitatea lanțului de aprovizionare: Philips susține dezvoltarea capacităților și contribuie la transparența și eficiența în lanțul de aprovizionare. Această abordare a îmbunătățit performanța de sustenabilitate a furnizorilor care au intrat în program în 2019 cu 36% față de anul trecut. În plus, programele Philips au îmbunătățit deja viața a 302.000 de lucrători din lanțul său de aprovizionare în 2020.
  • Acces la servicii de sănătate: Pentru a îmbunătăți viața oamenilor din comunitățile defavorizate, care nu beneficiază de acces la servicii de îngrijire medicală, Philips colaborează cu guvernele, ONG-urile și spitalele din întreaga lume. Cel mai recent, Philips a colaborat cu Uniunea Africană pentru a furniza echipamente și expertiză medicală, pentru a veni în ajutorul medicilor și pacienților care se confruntă cu pandemia.

De-a lungul anilor, Philips a obținut recunoaștere la scară largă datorită realizărilor sale în materie de sustenabilitate, regăsindu-se opt ani consecutiv pe CDP Climate Change A-list, obiectivele de reducere a gazelor cu efect de seră fiind aprobate de inițiativa Science Based Targets și obținând poziții de top în Dow Jones Sustainability Index, ratingul sustenabilității S&P și clasamentele Sustainalytics. De asemenea, Philips a obținut locul al doilea în 2020 pentru Cele mai bine gestionate 100 companii în mod sustenabil din lume în Wall Street Journal.

Ca parte a angajamentului său continuu de a face lumea mai sănătoasă și mai sustenabilă prin inovație, Philips va continua să lucreze la atingerea noilor obiective de mediu, impact social și guvernanță corporativă (ESG) până în 2025, printr-o abordare integrată de business responsabil. Așa cum a anunțat anul trecut în luna septembrie, acest mod de acțiune va consta într-un set cuprinzător de angajamente, care vor stimula operațiunile, acționând în același timp în mod responsabil față de planetă și societate.

Totodata, Philips  a publicat si cel mai recent al Raportului al Drepturilor Omului 2020, care conține informații despre progresele companiei în ceea ce privește identificarea și atenuarea impactului potențial negativ asupra drepturilor omului în propriile operațiuni ale Philips. Mai mult, Philips a emis noi declarații de politici privind drepturile omului, angajarea echitabilă, incluziunea și diversitatea, acoperind aspecte precum egalitatea de șanse, plata echitabilă și egală, negocierea colectivă, hărțuirea / intimidarea la locul de muncă, munca în rândul copiilor, munca forțată și directivele privind timpul de lucru.

*      Coca-Cola România

Sistemul Coca-Cola din România, format din companiile Coca-Cola România și Coca-Cola HBC România, a realizat Raportul de Sustenabilitate: „Dincolo de cifre: „Împreună pentru viitor”. Raportul documentează activitatea și rezultatele non-financiare din anul 2019 și oferă o imagine de ansamblu despre felul în care cele două companii își desfășoară operațiunile cu responsabilitate, din dorința constantă de a fi alături de comunitatea din România.

Pentru Sistemul Coca-Cola, sustenabilitatea reprezintă o prioritate pentru viitor și este o componentă esențială la nivelul fiecărui aspect de business. Prezența Coca-Cola la nivel local înseamnă: transformarea portofoliului de băuturi pentru a deveni partenerul de băuturi 24/7 al clienților și consumatorilor români, o strategie de sustenabilitate puternică pentru a contribui la o lume fără deșeuriinvestiții realizate pentru comunitate, dar și implicare constantă în dezvoltarea echipei. Acestea sunt de altfel și capitolele principale care pun bazele noului raport, dar și ingredientele principale care anul acesta i-au adus companiei Coca-Cola HBC titlul de Cea mai sustenabilă companie din Romania, pentru al 5-lea ani consecutiv.

            În 2019, Sistemul Coca-Cola a susținut:

  • Investiții de peste 1 milion euro în proiecte pentru comunitate
  • Producția a 1,2 miliarde de litri de băuturi
  • Investiții de 3,6 milioane de euro în fabricile din Poiana Negri si Timișoara
  • Reciclarea a 94% din deșeurile generate în fabricile sale
  • 13% din cantitatea totală de PET folosit în ambalarea produselor a fost PET reciclat, iar 23% PET provenit din surse regenerabile
  • Locuri de muncă pentru români: 1.500 de angajați și 25.700 de locuri de muncă generate pe lanțul de valoare
  • 247 milioane euro contribuția lanțului de valoare la bugetul de stat
  • 849 de tineri, pentru a face primii pași în viața pe cont propriu.

Acestea sunt doar o parte dintre dtele din raport, din diferite zone de activitate. Dincolo de cifre, progresele realizate în implementarea practicilor sustenabile se reflectă și în investițiile făcute zi de zi, pentru a consolida relația cu consumatorii, clienții și furnizorii locali, echipa, comunitățile.

În 2019, peste 1,2 miliarde de litri de băuturi produși au ajuns în casele a milioane de români, menținând produsele Coca-Cola în topul preferințelor consumatorilor. Sistemul a continuat să adreseze nevoile și cerințele de consum și a redus conținutul de zahăr la nivelul portofoliului de băuturi carbonatate cu 11% în 2019, comparativ cu anul de referință 2015. Mai mult, Coca-Cola continuă să caute soluții pentru a veni în întâmpinarea consumatorilor cu noi opțiuni de ambalare, astfel încât produsele să devină disponibile și în pachete mai mici, dar și cu alternative de produse având un aport caloric redus.

„O lume făra deșeuri” – aceasta este viziunea globală a companiei și rezultatul final la care se raportează în momentul în care noi programe prind contur ori sunt eficientizate operațiunile existente. În 2019, 13% din cantitatea totală de PET folosită de Sistemul Coca-Cola în ambalarea produselor a fost PET reciclat, iar 23% PET provenit din surse regenerabile. Brandurile de ape minerale naturale Dorna și Poiana Negri au fost primele ape minerale din România ambalate în PET 100% reciclat.

Măsurile luate în 2019 pentru eficientizarea consumului de resurse se reflectă și în reducerea cu 1,8% a intensității consumului de apă și cu 2,5% a intensității energetice, comparativ cu anul anterior. 94% din cantitatea de deșeuri generate în zonele în care ne desfășuram operațiunile au fost reciclate, Mai mult, 84,6% dintre furnizorii cu care colaborează Coca-Cola HBC România sunt locali, un procent asemănător fiind valabil și în cazul Coca-Cola România, 88,2%. Este important de menționat că 95% dintre furnizorii de echipamente profesionale și servicii de întreținere, reparații și operațiuni au fost selectați prin licitații care au inclus și criterii de mediu.

Cu o prezență de aproape 30 de ani în România, pe lângă contribuția directă pe care o are la susținerea economiei locale, Sistemul Coca-Cola investește anual în proiecte implementate alături de partenerii  din mediul non-guvernamental. Dezvoltate sub umbrela platformei După Noi, proiectele vizează patru priorități de sustenabilitate: protejarea mediului înconjurător (După noi, strângem tot noi); protejarea resurselor de apă (După noi, apa hrănește viața); susținerea tinerilor (După noi, cresc oameni noi) și dezvoltarea comunităților (După noi, dăinuie ce-i al locului). Proiectele de responsabilitate socială dezvoltate de Sistemul Coca-Cola în România au ca obiectiv încurajarea oamenilor să devină promotori ai obiceiurilor mai bune și, totodată, au la bază o analiză a nevoilor și a provocărilor pentru mediu și societate, realizată împreună cu ONG-urile partenere. În 2020, Sistemul Coca-Cola și-a luat un angajament în plus: să #NuNeOprimAici și să continuăm să contribuim la schimbare.

Autentificare