- Exersarea
Până în acest punct, cunoaștem contextul general în care discursul va avea loc, respectiv cunoaștem conținutul efectiv, mesajul pe care urmează să îl livrăm. Urmează acum să definitivăm forma în care discursul va fi livrat și să îl exersăm până ne vom simți 100% confortabil rostindu-l.
✯ Am reținut că, din tot discursul, tot ce va rămâne scris este o schemă a ideilor principale, însă nimic mai detaliat sau elaborat. Pe baza acesteia, vei putea acum reface diverse planșe ale discursului tău până când vei fi mulțumit de modul în care ai reprezentat grafic conținutul mesajului, fără însă să îl transformi într-un discurs scris cuvânt cu cuvânt.
Mai mult decât atât, dacă ai de susținut un discurs informativ sau argumentativ mai laborios - poate prezentarea unui demers de cercetare, sau poate un discurs precum cele în cadrul conferințelor TED, te poți gândi de acasă cum dorești să interacționezi cu publicul tău. Poate în situația rectorului, această interacțiune ar fi dificilă, dată fiind dimensiunea mare a publicului, formalismul situației și faptul că nu există o linie de argumentare pe care rectorul să își dorească neapărat ca studenții să o rețină în urma discursului său. Însă dacă situația o permite, îți recomandăm să planifici modul în care dorești să implici publicul în discurs - le poți facilita și lor înțelegerea discursului și reținerea ideilor principale, nu este suficient ca ție să îți fie clară structura și ordinea ideilor. În acest sens, poți pregăti semne, culori, simboluri pe care să le asociezi în timpul vorbirii cu fiecare idee în particular. La finalul discursului, va fi suficient ca publicul tău să vizualizeze simbolurile pe care le-ai asociat cu respectivele idei, pentru a rememora asocierile realizate de tine anterior și a recapitula împreună conținutul discursului.
✯ Aceaste metode care presupun resprezentări grafice ale ideilor este ceea ce se numește storyboardingși este folosită din ce în ce mai des în imagini sau dezvoltată în videoclipuri care s-au transmis viral în mediul online. Se pot de asemenea crea prezentări, video-uri animate care să surpindă într-un mod cât mai simplu idei foarte complexe. Un asemenea exemplu sunt filmele din seria „Made simple” aparținând The Guardian, dintre care unul explică în mai puțin de 3 minute ideile lui Stephen Hawking cu privire la fenomene complexe precum formarea universului, fenomenul singularității și compunerea găurilor negre.
Atât pentru tine, cât și pentru publicul tău, va fi foarte important ca acest grafic să fie unul estetic și foarte facil de înțeles. În cazul în care întâmpini dificultăți în a simplifica mesajul discursului tău, încearcă să faci un exercițiu scurt și eficient: explică discursul unui copil de 6 ani.
✯ Ideea acestui exercițiu provine din citatul lui Albert Einstein – „Dacă nu poți explica unui copil de 6 ani, atunci nici tu nu ai înțeles” (If you can’t explain it to a six year old, you don’t understand it yourself). Întotdeauna copiii vor avea nevoie de explicații simple, ceea ce va stimula creativitatea ta ca și vorbitor. Vei căuta să faci comparații între lucruri banale precum jucării, feluri de mâncare sau schimbarea anotimpurilor pentru a explica rolul educativ al jocurilor, unitatea în diversitate, trecerea timpului sau orice alte concepte abstracte și greu de explicat.
✯ După ce structura discursului a fost însușită și poate fi oricând redată cu ușurință de către tine, urmează exersarea efectivă. În această etapă, îți sugerăm să susții discursul imaginându-ți că te afli cu adevărat în momentul mult așteptat al evenimentului – folosește intonația pe care dorești să o ai atunci, exersează limbajul nonverbal, încearcă să vezi cum te simți introducând scurte povești sau glume în discursul tău, comportă-te de parcă audiența ar fi chiar în fața ta și este momentul în care tu poți străluci. Cel mai important este ca acum să exersezi asocierile între limbajul tău verbal și cel nonverbal, încearcă să asociezi anumite mișcări în timp ce prezinți idei particulare din discursul tău – un pas făcut la momentul potrivit, o mimică anume, un gest.
Se vor crea astfel anumite conexiuni între memoria kinestezică și cea auditivă, iar în momentul discursului, speech-ul tău va fi unul cursiv fiind în același timp acompaniat de un limbaj nonverbal concordant, atent exersat în etapa de pregătire.
✯ Acum că discursul a fost exersat, rămâne doar să încerci să aprofundezi și să analizezi prestația ta. Acest lucru se va putea face prin a te înregistra în momentul exersării pentru a putea urmări apoi discursul în scopul de a îi mai aduce ultimele îmbunătățiri.
✯ În plus, pentru puțină energie pozitivă și încredere în forțele tale, îți recomandăm să te bucuri de beneficiile vizualizării succesului tău. Încearcă să gândești pozitiv și să îți imaginezi sala în care vei susține discursul, modul în care pășești pe scenă, reacțiile pozitive și entuziasmul audienței tale. Tendința generală este de a ne pregăti pentru situația eșecului, însă acest lucru atrage după sine și o atitutine mult mai puțin încrezătoare în propria persoană, iar astfel eșecul și-a făcut încet-încet loc.
- Prima impresie
În momentul în care noi suntem în postura de a vorbi, și mai ales atunci când suntem în situația de a susține un discurs public, este foarte important ca postura noastră să fie una potrivită, să abordăm o atitudine deschisă care să stârnească prietenia și colaborarea cu audiența. În continuare este cazul să ne concentrăm pe ceea ce transmite corpul tău în momentul vorbirii.
✽ Elimină barierele
Încearcă să elimini orice barieră poate apărea între tine și audiența ta – pupitru, mese, proiector, laptop etc. Știm, este mai comod să te ascunzi în spatele pupitrului unde poate nu se vede că picioarele tale tremură sau stau încrucișate. Nu este pentru nimeni ușor să se supună unei analize atente din cap până în picioare din partea unor audiențe mai mici sau mai mari. Însă este important să le dai șansa să o facă, pentru ca la finalul discursului tău măcar să se poată exprima pozitiv sau negativ cu privire la persoana ta și la discursul tău. Nu le da șansa să rămână în derivă și să fii un ± pe lista lor. Dă-le șansa să te vadă, să își dea seama de personalitatea ta, să surprindă esența discursului în corelație cu limbajul tău nonverbal. În final, totul ține de exercițiu.
✽ Contactul vizual
Menține contactul vizual cu publicul tău, încearcă să te uiți măcar o dată la fiecare persoană din sală. În cazul unei audiențe foarte mari, acest lucru va fi greu de realizat, dar încearcă să acoperi cu privirea măcar o dată fiecare zonă din sala în care te afli. Îi va determina și pe cei din public să devină mai atenți la tine, iar astfel ascultarea activă va veni de la sine. În cazul în care nu reușești să privești persoanele în ochi pentru că nu ești obișnuit să faci asta, te intimidezi sau te deconcentrează de la discurs, poți fixa puncte de reper în sală, pe perete, undeva deasupra fiecărei persoane din public pe care ai vrea (dacă ai putea) să o privești direct. Următorul stadiu va fi să privești persoanele în frunte, pentru ca apoi să le poți privi direct în ochi.
✽ Mișcările corpului
În timpul vorbirii, încearcă să demonstrezi lejeritate în mișcări - nu fi o persoană statică, nu aborda poziția creion în care doar stai drept, fără să faci un pas de la locul ales încă de la început. Pentru că totul trebuie făcut cu moderație, va trebui în același timp să te asiguri că nu vei ajunge nici în extrema opusă, în care vei deveni foarte agitat, cu mișcări frecvente, repetitive și obositoare.
În cazul în care vei considera util, îți recomandăm să te miști astfel încât să poți crea un romb din mișcările picioarelor (un pas în față/ spate/ stânga/ dreapta), într-un ritm lent, deloc grăbit, astfel încât să apuci să stagnezi o vreme în fiecare dintre aceste poziții. Te poate ajuta să schimbi poziția de fiecare dată când treci la o nouă idee în discurs, ar fi o corelație care poate fi utilă pentru publicul tău pentru a reține mai ușor separația între ideile expuse, iar pe tine te va ajuta să te organizezi.
Bineînțeles, nu va trebui să urmărești matematic acest romb, vei putea găsi propria ta rețetă, sub forme geometrice sau orice alte mișcări spontane vei simți să urmezi în momentul vorbirii. Desigur, este ideal ca aceste calcule matematice cu privire la deplasarea ta pe scenă să nu afecteze calitativ discursul, iar noi suntem convinși că acest lucru se va rezolva prin exercițiu.
Să nu uităm de asemenea despre importanța mișcării brațelor – dacă ești o persoană timidă sau care sub presiunea unui discurs poate deveni foarte tensionată și agitată, îți sugerăm să îți ții mâinile ocupate în timpul vorbirii. Poți avea în mână un marker (oricum la îndemână dacă ești în apropierea unei table sau a unui flip-chart) sau un clip-board pe care să sprijini și câteva dintre notițele cu privire la discurs. Sunt mici trucuri care te asigură că lumea nu va remarca ușorul tremur al mâinilor cauzat de emoțiile care te-au cuprins și, cel mai important, te va face să simți că ai un punct de sprijin, un obiect în care tu ai acumulat toată energia pozitivă și care te va ajuta să te echilibrezi, te va readuce la realitate atunci când emoțiile s-ar putea să te demotiveze.
✽ Îmbrăcăminte & accesorii
Fiecare lucru de care te lași înconjurat în momentul vorbirii va transmite un lucru despre tine către ceilalți. Dacă pe biroul tău la locul de muncă se regăsește o poză de familie, automat acest lucru va transmite celor care te vizitează că ești o persoană familistă, chiar dacă poate acea poză aparține unui coleg cu tendințe expansioniste din biroul tău. Dacă acea poză și această percepție pe care ceilalți o pot avea despre tine nu te deranjează, cel mai probabil vei lăsa poza în continuare pe masă. Este o alegere a ta, care din nou va transmite un mesaj despre tine și personalitatea ta.
Cu atât mai mult, îmbrăcămintea și accesoriile pe care le alegi în fiecare dimineață vor transmite informații cu privire la personalitatea ta, seriozitatea, formalismul sau lejeritatea cu care tratezi ziua respectivă etc. Fii conștient, așadar, de faptul că tot ceea ce te înconjoară îi va determina pe ceilalți să te perceapă într-un anumit mod, dar ține de tine să influențezi parțial aceste percepții.