Cursuri pentru antreprenori prin proiectul EU-ANTREPRENOR

Modulul 1 – Generalităţi privind responsabilitatea socială


✯ Orice întreprindere are o anumită responsabilitate în plan economic şi social; acesta este un punct de vedere acceptat în prezent de toţi „actorii” lumii afacerilor. Dar măsura în care această responsabilitate se împarte între cele două planuri - economic şi social - este percepută în mod diferit.

Konosuke Matsushita (creatorul mărcii Panasonic) arăta, la începutul secolului al XX-lea, că: „Misiunea industriaşului este să învingă sărăcia, să elibereze societatea în general de mizerie şi să-i aducă bunăstarea. Afacerile şi producţia au scopul de a îmbogăţi nu numai magazinele şi fabricile firmei respective, ci întreaga societate”. El arăta că firma este obligată să obţină profit prin faptul că o parte din acesta este alocat societăţii prin plata impozitelor şi taxelor; în acest sens, este de datoria omului de afaceri, în calitate de cetăţean, să obţină un profit rezonabil.

Dar raţiunea afacerilor este, desigur, să facă disponibile bunuri de bună calitate şi la preţuri rezonabile în vederea acoperirii nevoilor consumatorilor. Acest punct de vedere este reprezentativ pentru viziunea modernă în ceea ce priveşte responsabilitatea firmei.

Responsabilitatea socială este considerată ca fiind obligaţia fermă a unei firme, dincolo de obligaţiile legale sau de cele impuse de restricţiile economice, de a urmări obiective pe termen lung care sunt în folosul societăţii. Firma se consideră responsabilă nu numai faţă de proprietari (acţionari), ci şi faţă de clienţi, furnizori, angajaţi, organisme guvernamentale, creditori, comunităţi locale, opinie publică.

  • În acest sens, obligaţiile etice ale unui manager ar fi:
  • faţă   de   acţionari: gestiune corectă, loialitate, informare, transparenţă, confidenţialitate
  • faţă de angajaţi: remunerare echitabilă, dezvoltare profesională, respectul vieţii personale, respectul dreptului la petiţie;
  • faţă de clienţi - produse/servicii de calitate, garantarea siguranţei în utilizare, informare;
  • faţă de comunitate - protejarea mediului, contribuţie la soluţionarea problemelor sociale, respectarea diversităţii culturale.

☝ Astfel, etica joacă un rol important în menţinerea acestor condiţii, care asigură eficienţa şi satisfacţia cumpărătorilor.

✯ Încă din anii '50 literatura de specialitate face referire la responsabilitatea socială. Bowen arăta faptul că orice organizaţie are obligaţia de a „urmări acele politici, de a lua acele decizii, ori de a urma acele linii de acţiune care sunt dezirabile şi acceptate în termeni de obiective şi valori alesocietăţii”.

✯ Potrivit opiniilor lui Bowen, responsabilitatea socială este marcată de următoarele:

  • afacerile există datorită societăţii, iar comportamentul şi metodele lor de operare trebuie să coincidă cu obiectivele majore ale societăţii;
  • oamenii de afaceri trebuie să se comporte asemenea unor agenţi responsabili moral faţă de societate.

✯ Termenul „activitate responsabilă” se referă la asigurarea succesului economic al unei firme prin includerea unor considerente sociale şi ecologice în activităţile firmei. Cu alte cuvinte, înseamnă a satisface solicitările clienţilor având în acelaşi timp grijă şi de aşteptările altor părţi interesate: angajaţi, furnizori, instituţii, comunitatea în general.

✯ Responsabilitatea socială a generat numeroase discuţii în urma afirmaţiilor lui Milton Friedman, potrivit căruia singura responsabilitate socială a unei companii este aceea de a realiza profit. Pentru Friedman, responsabilitatea socială este o doctrină fundamental subversivă. Din punct de vedere strict economic putem considera că acest autor are dreptate: responsabilitatea unei firme este aceea de a-şi maximiza profitul, iar potrivit teoriei neoclasice la care aderă, această maximizare a profitului va contribui la rândul său la bunăstarea socială generală (egoism etic).

☝ Orice întreprindere are o anumită responsabilitate în plan economic şi social. Acesta este un punct de vedere acceptat în prezent de toţi „actorii” lumii afacerilor. Dar măsura în care această responsabilitate se împarte între cele două planuri, economic şi social, este percepută în mod diferit.

Responsabilitatea în orice activitate a unei organizaţii este esenţială pentru a menţine succesul economic şi pentru a atinge avantajul comercial prin cumpărarea reputaţiei şi obţinerea încrederii.

Autentificare